Skip to content
wolf-insigne

Wolf Insigne

Het Wolf insigne is een speciaal insigne wat je pas kunt verdienen na het halen van je eerste ster en tweede ster. In tegenstelling tot de sterren die op je pet gaan, gaat dit insigne op je uniform. Het Wolf insigne is voor wat oudere Welpen als de Gidsen, maar dat is geen vereiste.

Overzicht

1. Eerste en tweede ster afronden
2. Een insigne hebben verdiend
3. Spel bedenken en uitleggen
4. Knoop leren aan een Welp

5. Haakvoor zijn
6. Zeil heisen
7. Fok houden
8. Roeien

9. Kanoën
10. Pionieren
11. Wolf totem badge branden

 

1. Eerste en tweede ster afronden

Vergelijkbaar met de tweede ster kun je het Wolf insigne pas afronden als je  zowel de eerste als tweede ster verdiend hebt. Een groot deel van de individuele onderdelen kunnen wel voor die tijd afgerond worden.

2. Een insigne hebben verdiend

Naast de sterren kunnen er ook insignes worden verdiend. Die richten zich veel meer op één onderwerp. Naast de twee sterren moet je er tenminste één van hebben verdiend. Tijdens zomerkampen is hier altijd ruim gelegenheid voor, tussendoor kan ook in overleg.

insigne spelexpert 1
insigne natuur

3. Spel bedenken en uitleggen

Als je aan je Wolf insigne gaat beginnen, heb je waarschijnlijk al heel wat spellen bij de Welpen meegemaakt. Je zult dan wel gemerkt hebben dat we ook vaak nieuwe spellen proberen, of bestaande spellen net wat anders maken door regels toe te voegen of te veranderen.

Bedenk ook een spel wat we met de hele groep, of tijdens een postenspel (dus met ongeveer een kwart van de groep) kunnen spelen. Dat mag dus ook gebaseerd zijn op een bestaand spel. Schrijf ook de regels op. Als daar een geschikt moment voor is, gaan we het ook echt spelen! De uitleg mag je dan zelf doen.

4. Knoop leren aan een Welp

Voor de eerste en tweede ster heb je een aantal knopen geleerd. Er zullen nog een hoop Welpen zijn die die echter nog niet onder de knie hebben. Leer één van de knopen aan een Welp die deze nog niet kan.

Daarnaast moet je natuurlijk ook kunnen aantonen dat je alle geleerde knopen nog steeds kan maken en vertellen waar ze voor dienen.

5. Haakvoor zijn

De haakvoor is degene die bij het aanleggen van een boot als eerste aan land gaat, de boot vastmaakt en zorgt dat anderen kunnen uitstappen. Die rol is natuurlijk altijd bij opkomsten bij het eiland van de Verkenners aan de orde, want dan moeten we met de groep héén en weer.

Als er aangelegd gaat worden sta je als haakvoor op het voordek, helemaal vooraan, met het landvast (het touw waar de boot mee vastgezet wordt) losjes in de hand. Nog voordat de boot de kant raakt spring je dan op het land, en remt als eerste de boot af zodat deze niet botst.

Daarna trek je het landvast aan, zodat iedereen van boord kan, zonder dat er water tussen de boot en de kant zit. Tot slot maak je dan de boot vast met een mastworp.

6. Zeil hijsen

Als we met de Welpen gaan zeilen met de vletten zijn er een hoop taken die uitgevoerd moeten worden. Eén daarvan is het zeil hijsen op het juiste moment. Door de vorm van de zeilen zitter er twee lijnen aan verbonden, eerst moet de ene en daarna allebei gehesen worden.

Dat doe je samen met een leiding, je leert dan ook hoe je deze lijnen vast kan maken aan de mast van de boot.

7. Fok houden

De fok is het voorste zeil van een vlet en deze speelt een belangrijke rol in het kunnen sturen van de boot. Afhankelijk van hoe de wind staat moet de fok aan bakboord (links) of aan stuurboord (rechts) staan.

Als het grootzeil van de ene kant naar de andere kant gaat, zal de fok ook mee moeten. Dat moet in een aantal stappen. Ook dit doe je samen met de leiding die je de uitleg geeft.

IMG_20180414_00013

8. Roeien

Een boot voortbewegen met roeien kost best een hoop energie. Daarnaast doe je dat meestal ook niet in je eentje, en dan is het erg belangrijk dat er goed samengewerkt wordt. Samen met een klein groepje en de leiding ga je een keer roeien en moet je aantonen dat je ook kunt samenwerken.

roei-wedstrijden

9. Kanoën

Om dit onderdeel af te kunnen ronden moet je kunnen laten zien dat je op de juiste manier in en uit een kano kunt stappen (terwijl die in het water licht). Daarbij gebruik je de peddel om je gewicht te verdelen. Zeker naarmate je ouder wordt is dat belangrijk, anders kun je zomaar in het water vallen!

kanoen

10. Pionieren

Pionieren is het maken van bouwwerken van pionierpalen en pioniertouw met behulp van sjorringen (dat zijn een soort knopen). Pioniers waren vroeger legereenheden die bruggen sloegen en kampementen opzetten. Dit werd in het oerwoud vaak gedaan met niet meer dan palen en touwwerk. 

Bij Scouting zijn de populairste objecten torens, hangbruggen, vlotten, vlaggenmasten – zelfs hele keukens (tafel, zitplaatsen, kooktafel). Voor het afronden van dit onderdeel maak je (met wat hulp van de leiding) een bank of driepoot.

11. Wolf totem badge branden

Het allerlaatste onderdeel voor het Wolf insigne is het branden (met een speciale pen) van een badge in hout of in leer. Die badge, waar o.a. je naam in staat, komt dan aan de totempaal te hangen.