Welpen zijn op Zomerkamp
Op zaterdag 11 juli begon het zomerkamp van de Welpen! In de loop van de week is de website van updates voorzien. Er is ook een Foto’s zomerkamp Welpen 2015 aangemaakt.
Het volledige logboek is inmiddels afgerond, klik op lees verder om dit te bekijken.
Zaterdag 11-07
De reis naar Zuidlaren was er één van meer dan twee uur, maar zo rond half twee was iedereen weer compleet. Terwijl al het materiaal uit de aanhangwagens gehaald werd, kregen de Welpen eerst uitleg over alle kampregels – om daarna al snel de omgeving te gaan verkennen.
Naast het clubhuis ligt een enorm bos, met allerlei kleine paden en heuvels. Ideaal voor sluip-, smokkel- en fortenspelletjes. Er is een kampvuurcirkel waarvoor tijdens het corvee gesprokkeld kan worden. En genoeg plekken om tijdens vrije tijd een spelletje te spelen, een balletje te trappen of een Donald Duck te lezen. Van dat alles is direct op de eerste dag al gebruik gemaakt.
Voor iedereen het wist was het einde van de eerste dag alweer aangebroken. Na het tandenpoetsen en wassen was er zelfs geen tijd meer voor het luisterboek. Het eerste nachtje slapen in Zuidlaren.
Zondag 12-07
Zondag was de eerste échte speldag! Na het ontbijt, en het bijbehorende corvee natuurlijk, kregen de Welpen bezoek van M. Er werd verteld over MI6, gevolgd door een aantal vragen om de kennis van de Welpen te testen. En daar bleef het natuurlijk ook niet bij, in het bos kwam ook de conditie aan bod.
In de middag, na de lunch en een uurtje rusten, volgden er nog meer testen. Dit om hopelijk aan het einde van de dag een contract binnen MI6 te krijgen! Hamburgers werden gebakken, gadgets in elkaar gezet en in het bos werd gerend.
Dat alles bleek voldoende om M te overtuigen en elke Welp heeft inmiddels dan ook een nummer (zoals 007) en een alias (zoals James Bond). Q kwam ook langs om de nieuwe agenten hun materiaal te geven – van notitie blokjes tot cowboy figuurtjes. Je weet maar nooit.
’s Avonds hebben de Welpen met kaarten kwartetten gespeeld. Maar dan wel in het bos, waarbij andere kaarten ‘gestolen’ konden worden bij andere teams. Vijandige agenten konden worden verslagen door hun lintje af te pakken – sommige van deze duels duurden bijna 10 minuten!
Maandag 13-07
Opstaan, ochtengymnastiek, openen, ontbijten, corveeen – het ritme van het zomerkamp zat er op de tweede speldag al een stuk meer in. M kwam wederom deze dag langs, ditmaal om de sportdag aan te kondigen. Afhankelijk van leeftijd kwam iedereen in de junior- of senior- (opa) klasse. Om warm te draaien hebben deze twee groepen met elkaar voetbal en ‘knotshockey’ gespeeld, waarbij de leiding overigens ook fanatiek meespeelde.
Het plan was na het uurtje rust alle onderdelen van de sportdag aan bod te laten komen, maar helaas regende het inmiddels behoorlijk. Als alternatief zijn er in het clubhuis in groepen verschillende spellen gespeeld die Mika mee had genomen. ’s Avonds was het niet veel beter en is er ook niet naar buiten gegaan. Daar zat echter niemand mee, want er werd het (befaamde) bingo gespeeld!
Dinsdag 14-07
Na twee dagen training was het op dinsdag tijd om de wereld in te gaan. Met z’n allen op de fiets vertrokken de Welpen naar een nabijgelegen terrein, molenmuseum De Wachter. Een flink terrein met enkele gebouwen en een bijzondere molen. Hier werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep kreeg een rondleiding in de molen van enkele vrijwilligers, die er vanalles over konden vertellen.
De andere groep bezocht een ruimte met een bijzonder groot aantal oude gebruiksvoorwerpen, van landbouw hulpmiddelen in alle soorten en maten, tot een ‘klabats’ (een soort zweepje) van de schoolmeesters van vroeger.
Halverwege wisselden beide groepen uiteraard en tot slot ging iedereen weer op de fiets om terug te keren naar het terrein.
Na de lunch en de rust was het een prima moment om de uitgestelde sportdag uit te voeren! Er kwam een divers aanbod van spellen aan bod – armpje drukken, duwworstelen, ver-springen, hardlopen, etc! De winnaars (junior en senior) mochten de oranje shirts dragen, waarop de namen van alle winnaars van eerdere jaren zijn gezet. Er staan zelfs nog Welpen uit 1977 op te lezen. Volgend jaar de winnaars van dit jaar, Arie en Steijn, er ook op staan!
Woensdag 15-07
’s Ochtends kregen de Welpen een briefing van M, waarin hij vertelde over een helicopter van MI6 die was neergeschoten in een nabijgelegen bos. Vermoedelijk zit de criminele organisatie B.O.O.S. onder leiding van Dokter Spoon erachter.
De helicopter vervoerde gevoelige informatie en de missie was dan ook duidelijk – ervoor zorgen dat de handlangers van Dokter Spoon er niet vandoor gingen met de informatie.
De informatie was opgeslagen in het moderne opslag medium ‘knikkers’. In het bos werden deze gesmokkeld, waarbij de agenten moesten zien te raden waar deze verstopt waren (in de handen, sokken, broekzakken etc.).
Alhoewel de missie grotendeels was geslaagd, bleek er toch bijzonder belangrijke informatie te zijn gestolen. De missie in de middag was dan ook samen met James Bond op de fiets te stappen en erachterna gaan. Helaas wel in de regen, maar geheim agent zijn is ook niet altijd makkelijk!
Uiteindelijk verscheen zelfs Dokter Spoon zelf op het toneel, waarbij er het (bijzonder populaire) levend stratego werd gespeeld. MI6 tegen B.O.O.S.! Uiteraard was het MI6 die zegevierde – al ontsnapte Dokter Spoon helaas wel.
’s Avonds was het tijd voor iets heel anders. De tassen werden gecontroleerd (vuile waszak, natte spullen op de waslijn, alles in de tas etc.) en aansluitend konden de Welpen zich opfrissen met een warme douche.
Donderdag 16-07
Op donderdag bleek Dokter Spoon wederom snode plannen te hebben, hij was van plan het ISS (International Space Station) neer te halen met een raket! Deze raket was verborgen op een vulkanisch eiland, vol met zijn handlangers.
Dit verhaal werd gespeeld door middel van een bordspel, waarop karakters (zowel van MI6, als B.O.O.S.) acties konden uitvoeren. Het doel was de raket te stoppen en de hoofd-handlanger te verslaan. Groepjes Welpen hadden elk één figuur, elk met eigen bijzonderheden en statistieken. Er konden stappen worden gezet (ter voet, met een lift, per boot etc.), er kon worden geschoten en meer.
Tussen het uitvoeren van de acties waren er enkele posten voor de Welpen, waar o.a. kon worden geknoopt, gebakken, James Bond auto’s geverft en in het bos gespeeld. Aan het einde van het spel heeft MI6, gelukkig, gewonnen!
Na een Indonische maaltijd (met o.a. wraps, zoete aardappelen en kip) werden de Welpen uitgenodigd in James Bond zijn casino. Daar was het doel om zo veel mogelijk geld te verdienen, om daarmee een dubbel agent (006) uit te kunnen dagen en achter zijn informatie over Dokter Spoon te komen. Het geld werd verdiend – maar het was inmiddels wel zo laat dat het uitdagen tot de volgende dag moest wachten.
Vrijdag 17-07
Alhoewel het donderdag al een mooie dag was, was het vrijdag eindelijk een echte zomerdag! Na de lunch is het tijd om de dubbel agent (van de avond ervoor) uit te dagen met het verdiende geld uit te dagen. Er werd gestreden middels een paardenrace (uitgevoerd met kaarten) en na te hebben verloren moest 006 met de informatie komen.
Gewapend met informatie over de locatie en zwaktes van Dokter Spoon gingen de agenten van MI6 vervolgens de confrontatie aan. Allereerst met een trefbal strijd, waarbij de slechterik het grote voordeel kreeg dat hij pas na 72x geraakt te worden af zou zijn (om hem te overtuigen mee t doen).
Toen dat op niks uit bleek te lopen werd er gevolgd met een estafette, waarbij er tussendoor ook wat gedronken moest worden. Terwijl Dokter Spoon druk bezig was met de estafette lukte het James Bond om het door Q bereidde Amnesius Filantropa middel in zijn drankje te doen. Bij het drinken hiervan kon Dokter Spoon aan niets anders meer denken dan van de wereld een betere plaats te maken, en hernoemde hij zichzelf zelfs Dokter Joepie.
Nu de missie geslaagd was, kon er in de middag wat gewerkt worden aan insignes, of spelletjes gespeeld worden op het terrein. Terwijl een deel van de groep dat deed, ging een ander deel richting het centrum van Zuidlaren – om daar de Intertoys te bezoeken.
Het galgemaal (de laatste avondmaaltijd van het kamp) bestond uit Fish&Chips, maar dan emt een culinaire twist. Tot slot was er natuurlijk de Bonte Avond, waarbij er rond het kampvuur werd gezongen, sketches werden gehouden en een verhaal werd voorgelezen door Ikki.
Zaterdag 18-07
De week is omgevlogen en zaterdag was alweer de laatste dag van het zomerkamp. Uitslapen zat er helaas niet in en zelfs de ochtendgym werd overgeslagen. Nadat de Welpen hun tassen hadden gepakt en wat op hadden, gingen ze richting het bos voor een potje Levend Stratego. De meeste van de leiding gingen aan de slag met het inruimen van de aanhanger.
Nog voor de middag was alles gereed en vertrokken de auto’s richting Rotterdam. De missie geslaagd en MI6 weer richting Londen. Een geslaagd kamp!