Skip to content

ZoKa 2024 Friesland – deel 1

PXL_20240719_080500665_exported_539_1721418395303

Dag 0 (vrijdag 12 juli) – Spullen inpakken

Het is de vrijdag voor het kamp begint. Alle verkenners zijn in de avond langsgekomen om hun spullen voor het kamp in te laden op De Hoop. Maar voordat de verkenners zijn toegelaten op de Argo-Travels door Daan Dwaler en Ferry de roze flamingo, moesten ze een contract ondertekenen dat ze mee willen met de wereldreis. Nadat ze waren toegelaten tot het avontuur konden ze al hun spullen in hun eigen kistje stoppen waar ze het hele kamp hun spullen konden bewaren. Iedereen kreeg verder ook zijn eigen inflatable reddingsvest toegewezen zodat iedereen veilig kan varen tijdens slecht weer. Nu alleen nog maar afwachten tot morgen het kamp gaat starten. All hands on deck!

Dag 1 (zaterdag 13 juli)

Het is eindelijk zover, het kamp gaat beginnen! We hebben lekker vroeg (8:30) op het eiland verzameld. Alle kampspullen op het eiland worden in de vletten (zeilboten) geladen. Maar ook met de beste voorbereidingen zijn er soms tegenslagen. De Pr. Irenebrug was in storing gelopen en we moesten nog even op het eiland wachten tot De Hoop door kon varen, die daar om 7 uur al voor lag. Maar na een uurtje wachten werd rond half 11 het startsein door de bemanning van De Hoop gegeven en waren we op weg naar de Gantelhaven. Eenmaal in de Gantelhaven aangekomen, hebben we alle lading van het eiland op ons moederschip geladen. Met nog een korte herhaling over het slepen van de vletten kunnen we op reis gaan. Zo zijn we in de middag nog door Delft en Leidschendam gevaren. Uiteindelijk zijn we afgemeerd voor de Lammebrug. Aan het eind van de dag hebben we nog een fanatiek potje voetbal gespeeld op een groot voetbalveld in de buurt.

Dag 2 (zondag 14 juli)

De dag begon erg voorspoedig. We zijn langs Alphen aan de Rijn gevaren door de

Dr. Albert Schweitzerbrug. Daarna kwamen we langs de Zegerplas en uiteindelijk kwamen we half 2 aan bij de Tolhuissluis. Hoewel het een heerlijk zonnig dagje was, hield onze reis daar op. De Tolhuissluis stond in storing waardoor we niet door konden varen. Er was nog een tijdje twijfel hoelang de reparatie ging duren waardoor we aan het afwegen waren te wachten tot de sluis was gerepareerd of om te varen. De duikploeg kon helaas de storing niet oplossen die dag. Alleen de kleine sluis konden ze nog openen maar deze is te klein voor de Hoop. Gelukkig konden we ons goed vermaken met gezelschapsspelletjes en door te zwemmen.

Dag 3 (maandag 15 juli)

We hadden de beslissing gemaakt om een andere route te varen doordat de verwachting was dat de Tolhuissluis pas in de middag gerepareerd zou zijn. Gelukkig wist de monteur die maandag werkt hoe de storing plaatsvond en had met een reserveonderdeel de sluis gerepareerd. Om 9 uur gingen we de sluis door en konden we weer op reis. Die dag zijn we over de Amstel langs Uithoorn gevaren en ook langs Amsterdam. In de middag kwamen we uiteindelijk aan in Weesp, een historisch stadje waarbij de sluis dwars door het centrum gaat. Tijdens het schutten in de sluis kom je langs de drukke straatjes en gezellige terrasjes. In Weesp was er nog een brand gaande waardoor we even kort moesten wachten voordat we de stad binnen mochten. Gelukkig was dit van korte duur. Daarna kwamen we bij de oude zeesluis van Muiden, en gingen we het Markermeer op, meteen recht af naar de Randmeren. Na de Hollandse brug trekken we de vletten langszij zodat we in het ruim kunnen eten terwijl we verder varen. Na het diner is het nog een uurtje varen tot we bij de sluis van Nijkerk aankomen, waar we afmeren voor de nacht

Dag 4 (dinsdag 16 juli)

We begonnen de dag vroeg, om 6 uur ‘s ochtends met het varen door de Nijkerkersluis. Zo konden we de tijd inhalen die we de dagen ervoor verloren. Dit deden we met de oudste verkenners en de staf, terwijl de rest lekker in hun kooi bleef liggen. Daarna hebben de verkenners nog even kunnen bijslapen tot 8 uur in de kooien terwijl de Hoop over de Randmeren voer. Nadat iedereen op was gestaan konden we lekker ontbijten in het ruim. Later die dag zijn we gevaren door de nieuwe Reevesluis die de waterkerende functie van de Roggebotsluis heeft overgenomen. Een stukje verderop zijn we de IJssel overgestoken en hebben over het Zwarte Meer gevaren. De dag was goed gevuld met zon, alleen sloeg helaas het weer in de middag om waardoor we in de storm zaten. Aangezien er niet veel bruggen en sluizen waren konden de verkenners gelukkig schuilen in De Hoop met de vletten langs de Hoop vastgezet. Uiteindelijk zijn we helemaal tot Bant gekomen. De brugwachter van de Marknesserbrug zou eigenlijk om 19:00 sluiten maar nadat we de brug hadden gebeld was de brugwachter zo vriendelijk om een kwartiertje te blijven. Na een lange reisdag van 13 uur varen hebben we toch nog wat tijdwinst gemaakt voor de reis naar Friesland.

Dag 5 (woensdag 17 juli)

Vandaag gingen we voor het eerst zeilen! Aan de kade van het kleine dorpje Bant hebben we alle boten opgetuigd en daarna zijn we gaan slepen naar Lemmer waar we Friesland binnenkomen. Tussendoor komen we door de Friese sluis, een sluis met 5,5 meter verval. Eenmaal in Lemmer aangekomen gaan we door de oude sluis van Lemmer. Het stadje staat vol met varende bootjes en vakantiegangers op het terras. Vanaf Lemmer werden de zeilen van de vletten gehesen en mochten de verkenners een tocht maken naar Brandemeer. Er stond een heerlijk zonnetje in de lucht en het waait lekker hard waardoor we met vogelvlucht door de Grote Brekken konden zeilen. De Sternen is het nog gelukt als eerste aan te komen op locatie terwijl hun zwaard kapot was gegaan. De Hoop die eerst in Lemmer is gaan watertanken, kwam later aan op het Brandemeer en de verkenners konden nog een lekkere duik nemen en afkoelen door te gaan kanoën. In de avond hebben we een hevige strijd nagebootst van Friesland tegen de Romeinen waarbij de verkenners hun de tegenstander over hun grens moest trekken.

Dag 6 (donderdag 18 juli)

We hebben de eerste overnachting in Friesland meegemaakt. Langs de steiger tussen de weides en Friese wateren. Daan Dwaler komt ook weer langs en verteld over zijn mooie Argo-Travels reisbureau. Hij heeft alleen een probleem… al zijn belangrijke toeristen-informatie is verloren gegaan nadat zijn laptop in het water is gevallen. Hij overweegt nu om misschien toch een cloud te gaan gebruiken, maar in de tussentijd vraagt hij de verkenners of ze hem willen helpen nieuwe informatie te verzamelen. De verkenners gaan op reis naar Bermuda om daar langs Jean du Bermudês te gaan. Door een slim gebruik te maken van kompas richtingen komen ze uit eindelijk door het oude Sloten en later komen ze aan in Woudsend, waar ze even lekker kunnen douchen en winkelen. In Woudsend komen we met een lekker zonnetje aan. Het dorp was erg levendig met veel marktkraampjes en boten die komen passagieren. In Woudsend moesten ze ook een denkspel uitvoeren in het thema van Bermuda om de locatie van Jean te vinden. Daarna gingen we weer op reis over het Heegermeer, door de Yntemasleat naar de Flakke brekken. We hebben de dag verder afgesloten met een heerlijk diner een een gezellig spel ringbal. Ook hebben we nog een presentatie gehad over wat Bermuda zo’n bijzonder land maakt.

Dag 7 (vrijdag 19 juli)

We werden wakker langs de steiger in de Flakke brekken. Daan Dwaaler onze reisleider bracht ons vandaag naar Egypte. Zijn vrienden Horris en Amon vertelden dat naast alle piramides Egypte ook bekendstaat voor het Suez kanaal. Omdat Horris en Amon grote handelaars zijn, hebben ze de verkenners geholpen hun eigen handelsvloot te starten. Alle boten waren gestart met 100 egyptian pounds, een vlet en een wrikriem. Door goederen te verplaatsen konden ze geld verdienen om hun boten uit te rusten met roeispanen en zeilen. Alle goederen konden ze op locaties in de Flakke Brekken kopen om zo door te verkopen bij de hoop. Na vele business deals en aankopen in aandelen kwamen uiteindelijk de Stormvogels aan top en wonnen het spel. Na dat we wederom een heerlijke drie gangen diner hebben gegeten zijn we gaan Honkballen op het veld.

Dag 8 (zaterdag 20 juli)

Het is weer een nieuwe kampdag op de Flakke Brekken. Dit keer komen we aan in Italië! Er is een bekend probleem in Italië wat maar niet wordt opgelost door die luie Italianen. De toren van Pisa staat scheef! Daarom zetten de Italiaanse maten van Daan de verkenners in om deze weer recht te zetten. Hierbij gingen de verkenners de Flakke Brekken ontdekken om een manier te vinden hoe ze dit kunnen bereiken. Eerst hebben ze een typisch Italiaans spelletje ‘Scopa’ gespeeld. Later gingen ze ook nog langs wat Italiaanse chefs op een klein eilandje. Hier hebben ze pizza uit de pan gemaakt om de italianiseren cuisine te ontdekken. Een paar andere Italianen langs de plas hebben een spaghetti gemaakt van lijnen. De taak was aan de verkenners om deze onhandige Italianen te helpen hun spaghetti uit de knoop te halen. Uiteindelijk konden ze toen de toren van Pisa rechtzetten met een aantal blokjes die ze hebben verdiend. Het weer was weer prachtig, er was weer een heerlijk zonnetje met veel wind. Nadat de verkenners hebben gezeild konden ze weer lekker afkoelen door te gaan zwemmen

Dag 9 (zondag 21 juli)

Vandaag gaan we onze kampplek alweer verlaten en gaat onze reis door Friesland verder. Na het gebruikelijke ochtend ritueel van opstaan, wassen, ontbijten, corveeën en de morning coffee komt Daan Dwaler weer langs om ons naar de volgende bestemming mee te nemen. Dit keer reizen we naar Chili waar we Pedro ontmoeten die ons zal rondleiden. Na een uurtje varen met een lekker windje komt het wisselvallige weer van Chili met een regengebied. De toeristische attracties die Daan voor ons in petto had konden we daardoor helaas niet bezoeken, en we varen in 1 keer door naar Heeg. Hier doen de bakken inkopen voor hun avondeten en ontbijt, want vannacht zullen ze niet op de Hoop maar in hun vlet slapen en ook zelf hun eten moeten koken. Als de inkopen zijn gedaan gaan we naar de Hoop, die op het meer voor anker ligt. De regen is gestopt en heeft plaats gemaakt voor wat wolken en zon. De Hoop sleept de vletten naar de Zwarte en Witte Brekken, waar de slaap- en kookspullen aan boord van de vletten worden geladen. Dan varen de vletten zelfstandig naar hun steiger waar ze de nacht zullen doorbrengen. Ze koken hun zelf gekozen maaltijd (hamburgers en gebakken aardappels, en bij 1 bak pasta pesto) en zetten hun boothuik op de vlet zodat ze droog kunnen slapen. De staf vaart nog een keer langs om te kijken of alles goed gaat en daarna bleef het nog lang gezellig…

Dag 10 (maandag 22 juli)

Om 10 uur moeten de bakken weer op bij de Hoop terug zijn, wat de meeste bakken ook lukt. Voor die tijd hebben ze ontbeten, afgewassen en de boot weer zeilklaar gemaakt. Bij de Hoop aangekomen laden we de vletten uit en ruimen alles op. Dan komt Pedro weer langs met goed nieuws, vandaag is het lekker weer en kunnen we nog wel wat Chileense bezienswaardigheden langs. Eerst gaan we naar Paaseiland, waar we een boegbeeld kleien geïnspireerd op de beelden daar. Dan varen we verder en komen we wat lokals tegen die Rayuela spelen, wat lijkt op jeu de boule, waar we graag aan mee doen. Op de volgende locatie staat een paal in het water, voor het spel El Palo Encabado, waarbij je hierlangs omhoog moet klimmen. Gelukkig hebben ze hem voor ons niet ingesmeerd met groene zeep, zodat we nog een kans maakten om boven te komen.

Uiteindelijk komen we aan op onze nieuwe kampplek op de Langstaarter Poelen, waar de Hoop ondertussen ook is gearriveerd. Deze is eerst nog langs Sneek gevaren om de voorraad water, diesel en benzine weer aan te vullen.

Na het eten spelen we nog een paar renspelletjes op de kant. Bij de evening coffee vertelt Machiel nog het een en ander over de geschiedenis en gebruiken in Chili en daarna gaan we bijtijds naar bed, zodat iedereen weer bij kan slapen in de comfortabele kooien.