Spelencyclus van de verkenners
Rotterdam, onze thuishaven als waterscouting, is groot geworden dankzij de haven. Ooit begonnen in wat nu de binnenstad is: de zalmhaven, veerhaven, rijnhaven, maashaven, spoorhaven, merwehaven en leuvehaven. Inmiddels ligt de haven ver buiten het gezichtsveld van het centrum: de botlek, Europoort en zelfs de eerste en tweede maasvlakte die zijn gewonnen op de zee. Zonder invloed van de haven was Rotterdam nooit de stad geworden die het nu is, het heeft culturen, wijken, architectuur en eigenlijk heel de stad wel op een manier gevormd.
Dit jaar stond daarom de spelencyclus in het teken van de Rotterdamse haven.
Gedurende vier bijeenkomsten tussen de onderhoudsweekenden door, draaide alles om dit thema. Zo begonnen de verkenners met het bouwen van een kraan. Het doel van deze kraan was om containers te verplaatsen met behulp van een systeem van lijnen en katrollen. Terwijl de ene helft van de groep zich bezighield met het knopen van de hijskraan, begon de andere helft met het bouwen van hun eigen zeilboot. Elke groep heeft zo een trimaran of catamaran in elkaar gezet, bestaande uit zorgvuldig bewerkte planken en natuurlijk een zeil. Deze boten namen deel aan spannende race enkele weekenden later, waarbij sommige er sneller uitzagen dan dat ze werkelijk waren.
Een ander weekend stortten we ons op het grote zeevaardersspel. Dit spel was een uitgebreid handelsspel waarbij de verkenners in groepjes een groot schip moesten bouwen om ladingen te verplaatsen van handelspost naar handelspost. De koers van verschillende goederen zoals koffie, porselein, opium, goud en thee speelde een cruciale rol in dit spel. Het doel was om zoveel mogelijk winst te maken door te handelen of zelfs andere groepjes te overvallen met behulp van kanonnen.
Een ander weekend stond in het teken van het Havenspel. Dit spel speelde zich af in de Rotterdamse haven, weergegeven op een spelbord met een gedetailleerde plattegrond. De verkenners werden verdeeld in vijf rederijen, die elk verschillende vrachtschepen (zee- en binnenvaart) bezaten om ladingen te transporteren. De schepen bewogen zich door de haven aan de hand van dobbelstenen. Elke rederij bezat ook verschillende diensten waarvan andere rederijen gebruik konden maken. De winnaar van het spel was de rederij die dankzij slimheid, ladingverkoop en/of dienstverhuur uiteindelijk het grootste vermogen vergaarde.
Als afsluitend hoogtepunt brachten de verkenners een bezoek aan de echte Rotterdamse havens. Ze bezochten Futureland, waar ze een boottocht maakten langs de containerterminals en havens van de Maasvlakte, terwijl ze ook leerden over de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Bovendien waren er interactieve attracties in het hoofdgebouw.
Al met al zijn de verkenners deze winter een stuk wijzer geworden over de indrukwekkende Rotterdamse havens!